بلاتکلیفی آزادراه شاهچراغ در تعلل وزارت راه برای مولدسازی ۱۰۰۰ میلیاردی
به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر، بازدید اصحاب رسانه از قطعه هفت آزادراه شاهچراغ (شیراز-اصفهان) انجام شد.
آزادراه شاهچراغ به طول ۲۱۲ در قالب ۶ قطعه از ایزدخواست تا شیراز تکمیل و مهرماه سال ۱۴۰۲ توسط شهید آیت الله رئیسی افتتاح شد، اجرای این مسیر آزاد راهی فاصله اصفهان تا شیراز را ۱۳۰ کیلومتر کاهش داد.
تکمیل کریدور ترانزیتی جادهای شمال-جنوب با آزادراه شاهچراغ
در راستای تکمیل کریدور ترانزیتی شمال-جنوب، ضرورت دارد آزادراه شاهچراغ به عنوان بزرگترین محور آزاد راهی کشور، از طریق آزادراه شیراز-بوشهر به خلیج فارس متصل شود، در این راستا دو قطعه دیگر شامل قطعات ۶ و ۷ به عنوان قطعات جدید معرفی و مقرر شد با تامین مالی ۷۰ درصدی دولت و ۳۰ درصدی بخش غیر دولتی این دو قطعه تکمیل شود.
در قطعه هفت آزادراه، تامین مالی ۳۰ درصدی را شرکت احداث، بهره برداری و نگهداری آزادراه شیراز-اصفهان به پیمانکاری شرکت پارس گستر وزارت دفاع بر عهده گرفته است.
۲۳ مهر امسال بود که دقیقا یک سال پس از افتتاح و بهرهبرداری از آزادراه شاهچراغ (شیراز-اصفهان) بالاخره مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور، قیمت عوارضی آزادراه شیراز-اصفهان (قطعات یک تا ۶) را ابلاغ کرد؛ امروز و یک سال پس از افتتاح قطعات یک تا ۶، نمایندگان اصحاب رسانه از آخرین وضعیت ادامه مسیر آزادراه (قطعه هفت) بازدید کردند.
در حاشیه این بازدید، رضا محمدیان، مدیرعامل شرکت احداث، بهره برداری و نگهداری آزادراه شاهچراغ (شیراز-اصفهان) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پس از یک سال از افتتاح آزادراه که در دولت گذشته و توسط شهید رئیسی انجام شد، در سالگرد افتتاح بزرگترین آزادراه کشور که ۲۰ مهر سال گذشته بود، بالاخره در ۲۳ مهر امسال قیمتهای عوارضی این آزادراه هم تصویب و به ما ابلاغ شد.
وی با اشاره به هزینههای سنگین نگهداری آزادراه، اضافه کرد: طبق ابلاغیه وزارت راه و شهرسازی، برای ۶ قطعه، قیمت عوارضی ۱۲۰ هزار تومان معادل سواری است.
محمدیان با بیان اینکه اخذ عوارض به صورت الکترونیکی انجام میشود و دستی نیست، گفت: در حال حاضر قطعات یک تا ۶ آزادراه فعال است و امیدواریم با این ابلاغ عوارض، در کنار تامین هزینههای نگهداری ۶ قطعه، پشتوانه مالی خوبی برای زمانی که مشارکت در قطعه ۷ با تاخیر انجام میشود، محقق شود.
وی با بیان اینکه فازهای تکمیلی آزادراه شاهچراغ همراه با ترافیک انجام میشد، اضافه کرد: برق رسانی آزادراه در سه فاز شروع شد، امیدوارم ادارهکل برق استان فارس در این باره با ما بیشتر همکاری کند، در حال حاضر برق رسانی برای مسیر حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، البته تامین مالی این برقرسانی از سوی شرکت آزادراه انجام میشود.
اخذ عوارض در آزادراه شاهچراغ بر مبنای پیمایش
مدیرعامل شرکت احداث، بهرهبرداری و نگهداری آزادراه شاهچراغ (شیراز-اصفهان) با بیان اینکه نصب روشنایی در ۶۵ کیلومتر مسیر آزادراه، ۶۰ درصد پیشرفت دارد، ۳۰ درصد بقیه هم تا اوایل دی امسال نصب میشود، در گالری ها، تبادل ها، ایستگاههای مسیر و ... باید روشنایی نصب شود.
وی گفت: در حال حاضر در قطعات یک تا ۶ آزادراه ۲ ایستگاه موقت پلیس راه و ۲ ایستگاه حلال احمر داریم.
محمدیان با بیان اینکه آزادراه شاهچراغ ایمنترین و طولانی ترین آزادراه کشور است، اضافه کرد: اخذ عوارضی الکترونیکی است و به تناسب پیمایش بهای عوارضی تعیین میشود، اما عبور از کل ۶ قطعه ۱۲۰ هزار تومان معادل سواری است.
به گفته محمدیان، حدود ۶۰۰ کیلومتر نیوجرسی در مناطق یک تا ۶ آزادراه نصب شده است و در حال حاضر در نقاط پایانی هستیم، تابلوهای راهنمایی و رانندگی و ایمنی هم همه نصب شده است.
وی اظهار داشت: آزادراه شاهچراغ بستر فیبر نوری دارد، تجهیزات خریداری شده و پیمانکار درحال اقدام است، ما ۲۲۰ کیلومتر شبکه ایجاد میکنیم و در اختیار دولت قرار میدهیم.
مدیرعامل شرکت احداث، بهره برداری و نگهداری آزادراه شاهچراغ (شیراز-اصفهان) بیان کرد: دسترسی آزادراه، تبادل ها، زیرگذرها و غیره از زمان افتتاح مسیر در سال گذشته تاکنون تکمیل شده است.
وی با تاکید بر اینکه حضور پلیس امنیت در آزادراه شاهچراغ ضرورت دارد، گفت: ما در شرکت آزادراه شیراز-اصفهان، گشت های شبانه داریم، ۱۰ اکیپ گشت فعال در شب داریم، در طول روز هم گشت ها فعال هستند.
افزایش دوربین ثبت سرعت در گرو تخصیص اعتبارات سازمان راهداری
محمدیان اظهار داشت: دوربینهای ثبت تخلف سرعت نیازمند منابع مالی سازمان راهداری است، در حال حاضر در دو نقطه آزادراه دوربین ثبت تخلف سرعت نصب شده است، شرکت احداث به همین دوربینها برق رسانی کرد.
امکان قانونی تردد کامیون در آزادراه شاهچراغ فراهم شد
به گفته محمدیان، تابلوهای کامیون ممنوع برداشته شده است و در حال حاضر امکان تردد کامیون به صورت قانونی در آزادراه وجود دارد.
تعیین قیمت عوارضی بر اساس تورم اعلامی بانک مرکزی
وی تصریح کرد: پیش از این معمولا هر سال قیمت عوارضی آزادراهها بدون توجه به تورم، فقط ۱۵ تا ۲۰ درصد توسط وزارت راه افزایش مییافت اما وزارت راه طرحی را به مجلس برده است که نرخ عوارضی آزادراهها معادل تورم اعلامی بانک مرکزی هر سال اصلاح شود.
عدم النفع ۷۰۰ میلیاردی به علت عدم تصویب عوارضی در یک سال اخیر
به گفته مدیرعامل شرکت احداث، بهرهبرداری و نگهداری آزادراه شاهچراغ (شیراز-اصفهان) یک سال عبور از این آزادراه بدون اخذ عوارضی نجام شد، در این یک سال میشد حدود ۷۰۰ میلیارد تومان عوارضی دریافت و هزینه نگهداری آزادراه کرد.
نصب سیستم توزین در حال حرکت تا پایان امسال
به گفته محمدیان تا پایان سال سیستم توزین در حال حرکت در آزادراه نصب میشود، این سیستمها در همه ورودی های ترانزیت سنگین هم نصب خواهد شد و در صورت اضافه وزن، کامیون در اولین خروجی به خارج آزادراه هدایت میشود.
مدیرعامل شرکت احداث، بهره برداری و نگهداری آزادراه شاهچراغ (شیراز-اصفهان) اظهار داشت: در حال حاضر روزانه ترد ۱۴ هزار خودرو ثبت میشود و پیش بینی میکنیم این رقم افزایش یابد.
محمدیان در پاسخ به سوالی درباره تعیین تکلیف ورود اتوبوس مسافربری به آزادراه شاهچراغ، گفت: این مجوز را باید پلیس راه صادر کند، موضوع به پلیس راهور منعکس شده است و امیدواریم با برنامهریزی پلیس این مسأله رفع شود.
وی ابراز امیدواری کرد که آزادراه شاهچراغ با رعایت هم مواردی که ذکر شد، به آزادراه نمونه کشور تبدیل شود.
به گفته مدیرعامل شرکت احداث، بهرهبرداری و نگهداری آزادراه شاهچراغ (شیراز-اصفهان) در حال حاضر ۳ جایگاه سوخت فعال و ۳ جایگاه سوخت سیار در کل مسیر داریم و از نظر تامین سوخت مشکلی نیست.
محمدیان اضافه کرد: تا پایان سال یک مجتمع خدماتی رفاهی دیگر در طول مسیر آزادراه اضافه می شود کلا در حال حاضر ۸ مجتمع خدماتی رفاهی جانمایی شده که ۳ مجتمع در حال بهره برداری است و ۲ جایگاه تا پایان سال تکمیل میشود.و تا پایان ۱۴۰۴ تعداد هشت مجتمع، عملیاتی خواهد بود.
به گفته مدیرعامل شرکت احداث، بهرهبرداری و نگهداری آزادراه شاهچراغ (شیراز-اصفهان) مجتمعهای گردشگری در مسیر آزادراه شامل مراکز خرید، مراکز تفریحی و جاذبههای طبیعی گردشگری است که حداقل ۱۰ هکتار مساحت دارد و در نزدیکی مراکز تاریخی و جاذبههای طبیعی مسیر آزادراه جانمایی شده و ساخته میشود.
قطعه هفت آزادراه شاهچراغ ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
وی افزود: قطعه هفت آزادراه شاهچراغ که ۶ بانده خواهد بود، ۶۰ درصد پیشرفت دارد، کارگاهها فعال است اما مشکل تامین مالی از سوی دولت کماکان وجود دارد.
مدیرعامل شرکت احداث، بهره برداری و نگهداری آزادراه شاهچراغ (شیراز-اصفهان) با اشاره به آمار و ارقام سنگین حوادث رانندگی در جاده فعلی موازی با منطقه ۷، گفت: مسیر فعلی از تنگ خیاره تا گویم، به طول ۱۲ کیلومتر، مشخصات بزرگراه دارد اما نقطه پرحادثه زیادی دارد.
به گفته مدیرعامل شرکت احداث، بهرهبرداری و نگهداری آزادراه شاهچراغ (شیراز-اصفهان) تامین مالی قطعات ۷ و ۸ آزادراه که در ادامه مسیر تا اتصال به آزادراه شیراز-بوشهر است، با مشارکت مالی دولت به میزان ۷۰ درصد و مشارکت ما به میزان ۳۰ درصد انجام میشود اما آورده ما فعلا خیلی بیش از ۳۰ درصد است.
۲ شیوه تامین مالی برای اجرای قطعات هفت و هشت آزادراه شاهچراغ
محمدیان در پاسخ به سوالات خبرنگار اقتصاد معاصر درباره علت کندی عملیات تکمیل قطعه ۷ و سپس قطعه ۸ آزادراه شیرازـاصفهان، گفت: قرار بود از محل مولدسازی اراضی دولت، ۱۰۰۰ میلیارد تومان تامین مالی برای قطعات هفت و هشت، انجام شود، اما در روند اداری ادارهکل راه و شهرسازی استان از ۲ ماه پیش گیر کرده است؛ ما قول میدهیم اگر منابع مالی کارفرما برسد تا عید این قطعه را تکمیل میکنیم.
وی افزود: دومین محل تامین مالی دولت برای قطعات هفت و هشت آزادراه، اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی است، این در خزانه است و اگر وزارت راه آن را کاهش ندهد این نقدینگی تا ۴۰ روز دیگه به دست ما میرسد.
تکمیل منطقه هفت ۱۲۰۰ میلیارد تومان لازم دارد
مدیرعامل شرکت آزادراه شاهچراغ میگوید: تکمیل منطقه هفت آزادراه ۱۲۰۰ میلیارد تومان لازم دارد.
قطعه ۸ آزادراه شاهچراغ معارضان زیادی دارد
به گفته محمدیان، قطعه هشت آزادراه شاهچراغ، به نوعی قطعه یک آزادراه شیراز-بوشهر است از گویم به حسین الهاشمی و سپس آزادراه شیراز-بوشهر متصل میشود، ما برای احداث ساخت قطعه هشت آزادراه اعلام آمادگی کردیم اما هنوز دولت تصمیم نگرفته است، ما زیرساخت هایی را که در قطعات یک تا ۶ اجرا کردهایم در این دو قطعه هم اجرا میکنیم. اگر این دو قطعه تکمیل شود، مسیر ترانزیتی کریدور شمال-جنوب تکمیل میشود.
به گفته محمدیان، قطعه هشت آزادراه معارضان زیادی دارد.
تعلل دولت در تامین منابع مالی قطعات ۷ و ۸ آزادراه شاهچراغ
محمدیان میگوید: دولت در تامین مالی ساخت ادامه مسیر آزادراه شاهچراغ کمک نمیکند و هنوز ریالی برای قطعه هفت پرداخت نکرده است.
مدیرعامل آزادراه شیراز-اصفهان میگوید: شرکت ما در قطعه هفت آزادراه، ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده است در حالی که سهم ما ۲۰۰ میلیارد تومان و سهم دولت ۸۰۰ میلیارد تومان است، اما دولت در تامین آورده خود تعلل می کند.